מהדורת רמסטר כוללת בונוסים (2003)

אל נא תלך ברחוב שלנו אני נגעל מן העולם לנשום עמוק אלוהים למה? Sitting Alone רוזה מרציפן She’s Gone קצת אחרי אבינו מלכנו למה לא סיפרת לי!? עשרה בונוסים מתוך 'אמריקה'

אלבומו הראשון של גרוניך יוצא בימים אלה במהדורה מהודרת ומיוחדת, כראוי לאחד האלבומים המורכבים והמיוחדים ביותר שיצאו אי פעם בישראל. המוזרות של חלק מה'שירים' נבעה בין היתר מאקספרימנטציה מהסוג הכימי. בצד הבכי (האמיתי) ניתן לשמוע שירים מובנים ומורכבים, המושפעים מג'אז וממוסיקה קלאסית גם יחד. התקליט איננו נקודת הפתיחה הטבעית להתוודעות ליצירתו של גרוניך. האלבום, על אף שהוא רווי בניצוצות הגאונות של גרוניך, איננו יצירה בוגרת. ואכן, הוא איננו מתיימר להיות 'יצירה בוגרת' – זהו אולי האלבום הדאדאיסטי ביותר שהופק בישראל עד לאותה תקופה. בראיונות מאוחרים יותר מציין גרוניך לטובה את הקשיים להגיע לקהל חדש, שכן רוב שדרני הרדיו (מלבד רבקה מיכאלי) התעלמו מהתקליט המוזר.

שמו של התקליט הוא ציטוט מדבריו של גרוניך, שנשמעים בסוף הקטע האינסטרומנטלי 'למה לא סיפרת לי'. גרוניך מלין על הטכנאי, שהקליט את ההתפרעות הפסיכדלית של גרוניך בלא ידיעתו והסכמתו. הנגינה והבכי של גרוניך נובעים ממה שהוגדר על ידו בראיונות בתקופה מאוחרת יותר כטריפ רע של LSD. כידוע, באותה תקופה המחקר המדעי ביחס להשפעותיו הקשות של הסם לא היה מפותח, והוא נתפש כסם פלא המעודד יצירה אמנותית. בין הרבים שהשתמשו בסם ניתן למנות בראש ובראשונה את הביטלס, וכאן בארץ את המשורר דוד אבידן. קשה לחשוב על דוגמה אחרת ביצירה הישראלית עד לאותה תקופה ליצירה כה ספונטנית ובלתי מודעת לעצמה כקטע זה. הנועזות של גרוניך מצאה ביטוי לאו דווקא ביצירה הבלתי-מודעת, אלא בנכונותו להשאיר קטע זה באלבום, במקום שירים 'קונבנציונאלים' יותר.

מבין הקטעים היותר קצרים, בולטים שיר הילדים 'ברחוב שלנו', השיר Sitting Alone וכמובן השירים שפרסמו את גרוניך 'אל נא תלך' ו'רוזה מרציפן'. שיר זה היה השיר הראשון של גרוניך שהושמע ברדיו במסגרת התוכנית 'תשואות ראשונות'. גרוניך בחר לבצע את התפילה 'אבינו מלכנו' בסגנון לא שגרתי. מי שסבור כי השיר מבטא את ההומור של גרוניך טועה: כבר בדצמבר 1971, עם יציאת האלבום, ציין גרוניך בראיון כי אין מדובר בפארודיה.

האלבום מכיל טקסטים פרי עטו של גרוניך בצד שירי משוררים, כפי שנוהג גרוניך עד היום ביצירתו. למעשה, יכולתו של גרוניך לכתוב טקסטים בהירים ומעניינים בגיל כה צעיר תרמה משמעותית לקשר בינו לבין מתי כספי: גרוניך כתב מילים לרבים מהלחנים המשותפים לשניים.

בנוסף לגרסאות remaster לשירים שהופיעו באלבום המקורי מכילה מהדורת 2003 עשרה שירים נוספים מתוך תסכית הרדיו 'אמריקה' ששודר בגלי צה"ל בשנת 1972. שירים אלה מזכירים בסגנונם את האלבום, אבל למרות שהוקלטו תקופה קצרה לאחר יציאת האלבום, הם משקפים נאמנה את השינויים שחלו בגרוניך כמלחין ומבצע באותה תקופה. שינויים אלה נבעו בין היתר מתחילת העבודה המשותפת עם מתי כספי על שירי המופע 'מאחורי הצלילים' אך גם מהעמקת הקשר המוסיקלי עם אחיו, אילן גרוניך. התסכית נכתב ובויים על ידי המחזאי והמשורר יורם לוי פורת, אשר עיבד לימים את התסכית למחזמר באותו שם, שהוצג בארה"ב ובישראל. שירי התסכית, שלא שימשו בסיס לשירי המחזמר, לא זכו לחשיפה כלשהי במשך עשרות השנים שחלפו ממועד השידור החד פעמי בגל"צ. החריג היחיד הוא 'תלמיד בית ספר תיכון באירופה', שהופיע בגרסה דומה למדי לגרסת התסכית באלבום 'קונצרט'.

למהדורה החדשה צורפה חוברת המכילה את מילות כל השירים, פרטים על הנגנים שהשתתפו בהקלטות, תמונות רבות מארכיונו של גרוניך, כתבות שסיקרו את יציאת האלבום ואפילו את התווים המקוריים ל'רוזה מרציפן'. גרוניך עצמו הוסיף הקדמה קצרה לאלבום ואחרית דבר קצרה לכל שיר, המסכמות את תחושותיו ורשמיו מהאלבום כיום, לאחר שחלפו לא מעט שנים. למרות שחלק קטן מההקלטות אינן באיכות מושלמת, ההנאה מההאזנה לשירים מובטחת. יש להודות לאנשי 'פונוקול' על ההשקעה והמאמצים להפוך את ההאזנה לאלבום והעיון בחוברת המצורפת לחוויה יוצאת דופן, כראוי לאלבום כה חשוב וייחודי.

עופר שנער, כל הזכויות שמורות (c)