אחיזת עיניים איש קש אשה קשה עכשיו זה שנינו עוד לא עצרתי ישראל נואבה הפרי אותי מדגם שומקום לונה פארק

 

בונוסים: *עוד לא עצרתי *חתונה *אשה קשה *שומקום *מדגם קליידוסקופ (עם דפנה ארמוני) הקלטה ביתית 1981*

 

לאחר שנים של העדרות, שהעלו את מחירי העותקים המשומשים של האלבום לגבהים מסחררים, החליטה חברת 'הד ארצי' לשוב ולשווק את האלבום 'צמר גפן מתוק'. מתוך הבנה כי מדובר באחד האלבומים החשובים במוסיקה הישראלית הפופולרית, הוחלט להוציא את האלבום בגרסת רה-מסטר ואף להוסיף לו כעשרים וחמש דקות של קטעי בונוס.

 

לאלבום, שיצא במסגרת סדרת 'מבראשית' נלווית חוברת המכילה צילומי ארכיון, תווים בכתב ידו של גרוניך שנכתבו כטיוטה לשיר 'מדגם' המופיע באלבום, ראיו

ן עם מתי כספי, מפיק האלבום, וכן טקסט מפורט על האלבום ועל כל אחד מהשירים, שנכתב מתוך ראיונות עם מורדי פרבר, שניגן גיטרות וסיטאר באלבום, ועם שלמה גרוניך עצמו. להלן קטע מהטקסט המופיע בחוברת:

'צמר גפן מתוק' מהווה נסיון לכלול באלבום אחד את כל מגוון ההשפעות והסגנונות המוסיקליים שאיפיינו את גרוניך באותה תקופה. האלבום מכיל שירי רוק מתקדם המושפעים מסגנון הג'אז-פיוז'?, הטנגו וכמובן המוסיקה הקלאסית. על מנת לבטא את העושר הזה קיבץ גרוניך את טובי הנגנים בישראל, החל מאלון נדל בגיטרה בס, שיכולותיו הטכניות והבנתו לתפקידו של הבס בשירי רוק מורכבים התגלו כחיוניים. משלים את הריתם סקשן, עמוד השדרה של האלבום, המתופף מאיר ישראל. סגנונו התקיף של ישראל תואם היטב את לחניו של גרוניך. ישראל היטיב לתרגם את העוצמות של גרוניך לנגינה אגרסיבית אך רגישה, אשר נזהרת מלתפוש את מרכז הבמה בשירים האינטימיים. פטר ורטהיימר תרם לאלבום את יכולת הביטוי הלירית המפורסמת שלו, בצד הנכונות להשתולל במקומות שהדבר נדרש. נגינתו בסקסופון וקלרינט מקנה לאלבום את הצליל הייחודי שלו. משלים את החמישיה הפותחת (לצד גרוניך) מורדי פרבר, שהעניק לאלבום אנרגיה כובשת בהתאם לסגנונו הסוחף והווירטואוזי. היה זה האלבום האחרון בו השתתף פרבר בישראל, שהפך מאז לאחד מנגני הגיטרה בולטים בעולם הג'אז.

על ההפקה הופקד חברו הוותיק של גרוניך, מתי כספי, שהתייחס בעיקר לעיצוב הצליל של האלבום. גרוניך מציין כי הבחירה בכספי נבעה "חוש הבאלאנס המוסיקלי שלו וההקשבה הנקייה שלו, היכולת שלו לשים את הדגש על הפרטים הנכונים ולהוציא בפוקוס את הדבר הנכון ביצירה מוסיקלית גדושה ומלאת פרטים". הבדלי הגישות בין השניים התבטאו בעיקר ביחס לשירתו של גרוניך, כאשר כספי עמד על כך שגרוניך ישיר בפחות רגש וביתר דיוק: "מתי הלך נגד מה שטבעי לי – להביא את התחושות האלה לרגע שבו אני עומד עם אוזניות באולפן. לפי מתי הטייפ לא משקף התרגשות, אלא קול טוב, נוכחות ונקיון".

לשירי האלבום, שעברו תהליך של רה-מסטרינג לאחר שאותרו הסלילים המקוריים של האלבום, נלוות גרסת רמסטר לשיר 'קליידוסקופ'. שיר זה, שהושר על-ידי דפנה ארמוני וגרוניך בתחרות קדם-הארוויזיון 1981, זכה במקום

המכובד השני (מהסוף...). השיר נועד במקור להכלל באלבום שירי הילדים של גרוניך 'בגלל המנגו', שהוקלט מספר שנים מאוחר יותר.

לאלבום נלווים מספר שירים בהקלטות דמו שנשלפו הישר מארכיונו הפרטי של גרוניך והנחשפים כאן לראשונה. השירים, שהוקלטו בטייפ לא מקצועי בעל ערוץ אחד בביתו של גרוניך בשנת 1981, מאפשרים הצצה נדירה לתהליכי ההלחנה ולהתלבטויות של המלחין ביחס לעיבודים ועוד, תהליכים שאנו נחשפים אליהם רק לעתים נדירות. בין ההקלטות בולט השיר 'חתונה', שמילותיו הגרוטסקיות (שנכתבו על-ידי נירית ירון) ולחנו הדיסוננטי תרמו בוודאי להחלטה שנתקבלה שלא להכלילו באלבום 'צמר גפן מתוק'. ההקלטות חושפות את כשרונו של גרוניך כזמר וכפסנתרן בעל דמיון הרמוני ויכולת אלתור - מסימני ההיכר של גרוניך מאז ומתמיד.

עופר שנער, כל הזכויות שמורות (c)