אלוהים מרחם כשאלוהים אמר בפעם הראשונה אל נא תלך מאחורי הגדר הלבנה רוצה לראות אותך שיר אהבה טרי שירים פשוטים הזמן עובר את האשה שלי סליחה שום מקום ילדה שנותרה על החוף סימפטיה היא חזרה בתשובה נואבה אחרי שנסעת (ואותך) ק.ג.ב. בן גוריון עכשיו זה שנינו ציור

לאור הצלחתו המסחרית של סיבוב ההופעות האחרון של 'מאחורי הצלילים', החליטו גרוניך וכספי להנציחו באלבום כפול שהוקלט במספר הופעות חיות במהלך שנת 2002. בסיבוב ההופעות הנוכחי משתתפות שתי נשותיהם של גרוניך וכספי, מיכל אדלר (מפוחית ושירה) ורחל כספי (שירה). גרוניך מנגן בפסנתר, אקורדאון, זוג מקלות (במקום זוג כפיות), ומלודיקה (ראו עטיפת האלבום). כספי, באופן לא מפתיע, בוחר הפעם שלא להסתפק בגיטרה ומנגן אף הוא בפסנתר. מובן שהדבר תורם רבות להופעה אך כאן אולי טמון החסרון (היחיד...) של האלבום, שכן גרוניך וכספי מנגנים בפסנתרים דיגיטליים בלבד.

האלבום הכפול יצא בהוצאה עצמית של כספי וגרוניך. בצירוף מקרים מפתיע, שנבע ככל הנראה, מרצון להגיב להצלחה האדירה של המופע המשותף, יצא, זמן קצר לאחר יציאת אלבום זה, אלבום ההופעה המקורית בגרסה מהודרת, המכילה מספר קטעים שלא יצאו במהדורה המקורית. הדבר הוסיף למבוכת הקונים שביקשו את אלבום ההופעה החדש, וקיבלו את המהדורה המחודשת של האלבום המתעד את ההופעה משנות השבעים.

למרות מספר טעויות תמוהות שנפלו בקרדיטים, הקלטת האלבום מוקפדת וכך גם העריכה הדיגיטלית והמיקס, והתוצאה היא אחד האלבומים המשובחים ביותר שהוקלטו בישראל בהופעה חיה. על מנת לשמר את הרוח של ההופעה החיה הושארו באלבומים קטעי קישור רבים, שרובם ספונטניים ומנציחים את הנאתם של הצופים והמשתתפים בסיבוב ההופעות.

כרגיל אצל כספי וגרוניך, הגאונות של כל אחד מתבטאת דווקא בשיריו של האחר. כך, גרוניך מחולל נפלאות בליווי בפסנתר לכספי השר את 'היא חזרה בתשובה'. גם השיר החדש של כספי, 'את האישה שלי', רוכש עומק ופיוטיות בעקבות נגיעות המכחול של גרוניך. כספי מצדו, מבצע באופן מופלא את 'הזמן עובר', הופך את 'שומקום' לחגיגת סמבה ברזילאית, ומשיב ל'נואבה' את האופי הסינקופטי של הביצוע המקורי.

נוסף על הביצועים המעולים, מכיל האלבום שתי הפתעות לא צפויות – הראשונה היא הביצוע המחודש לשיר 'פנקס הקטן', הנחבא בתקליטור הראשון לפני 'מאחורי הגד הלבנה'. בשיר זה משחזרים גרוניך וכספי את המפגש המוסיקלי הראשון ביניהם. הפתעה נוספת, למי שלא ראה את ההופעות, היא השיר החדש שכתבו השניים יחדיו למופע – 'ילדה שנותרה על החוף'. למרות המילים הבנליות, הלחן איננו נופל ברמתו מרעיו הוותיקים שנכתבו על-ידי הצמד לפני כשלושים שנים. קשה לחשוב על מחמאה גדולה מזו. הביצוע והעיבוד אף הם תורמים רבות לשיר, שכן נכתבו בו ארבעה תפקידים נפרדים – שלושה תפקידי שירה ותפקיד נוסף למפוחית של מיכל אדלר גרוניך, שלה אף קטע אלתור באמצע השיר.

עופר שנער, כל הזכויות שמורות (c)