הצטרפו לעמוד הפייסבוק

שלמה גרוניך נולד ב – 1949 בחדרה לאהרון וגאולה גרוניך. בהשפעת אביו, שהיה מוסיקאי רב פעלים (ניגן במגוון כלים, היה המנצח הראשון של תזמורת צה"ל, הקים את תזמורת מכבי האש בחדרה ולימד את ילדי האזור נגינה), החל שלמה ללמוד נגינה בפסנתר בגיל שש. כשרונו המוסיקלי יוצא הדופן בלט מיד וכך, בגיל שבע כבר הופיע כנגן. בהשפעת האב הקפדן למדו שלושת האחים לבית גרוניך נגינה – אילן האח המבוגר, למד נגינה כינור והאח הצעיר, ירון, ניגן בחצוצרה. בראיון שנתן גרוניך לאהוד מנור, שלמד אף הוא מוסיקה, ככל ילדי האזור, אצל אביו של גרוניך, מציין מנור כי הוא זוכר את אביו של גרוניך כאיש שעורר אימה בילדים שלמדו אצלו. בילדותו הצטרף גרוניך, כנגן אקורדאון, לאביו ולנגן נוסף בהופעות באירועים בסביבות חדרה. השלושה "עשו שמח" בנגינת מוסיקה יהודית עממית. בגיל 14 נשלח גרוניך ללימודים בפנימיית 'הדסים', שהיתה מפורסמת בעידוד יצירתיות ובאמנים הרבים מבין בוגריה. כמעט במקביל החל גרוניך לאלתר בפסנתר. אחד מאילתוריו הראשונים שהפכו ליצירות, שכתב בגיל 15, מוכר לנו כקטע האינסטרומנטלי 'קווינטה'. גרוניך מציין כי הוא חב רבות לאווירה בפנימייה, שם גילה לראשונה את הביטלס, שהשפיעו השפעה מכרעת על התפתחותו כמלחין וכנגן. עם סיום לימודיו, בשנת 1968, דחה גרוניך, בלחץ אביו, את גיוסו לצה"ל והחל ללמוד באקדמיה למוסיקה בתל אביב לקראת תואר בהוראת מוסיקה.

עם סיום לימודיו, בשנת 1970, התגייס גרוניך לצה"ל. עוד בטרם תום שירותו הצבאי, במהלכו שירת גרוניך, בין היתר, כנגן קלידים בלהקת השריון וכמעבד מוסיקלי של מספר להקות צבאיות, קיבל גרוניך את הצעתו של מתי כספי להשתתף בהצגה 'עיר הגברים'. סיפור ההיכרות בין גרוניך לכספי מעיד על ההערכה הרבה שרוכשים שני היוצרים זה לזה. חברתו של כספי (ואשתו הראשונה לימים), אשר הכירה את גרוניך מפנימיית הדסים, הביאה את כספי לחדרה, לראות את גרוניך מנגן פסנתר. כספי התרשם עמוקות מהצעיר המוכשר. גרוניך, לעומת זאת, ראה את כספי מופיע כבר בשנת 1969, במסגרת ערב כשרונות צעירים שהתקיים בתל-אביב בו עלה כספי, שהיה עדיין חייל, לבמה, ושר את שירו 'אליעזר בן יהודה' כשהוא מלווה עצמו בגיטרה. כספי נוהג לספר כי הוא היה זקוק לפסנתרן טוב ממנו ולכן פנה לגרוניך בבקשה לנגן בהופעות וכן בהקלטת האלבום שהניב את הלהיט 'פנקס הקטן'. זו היתה ההקלטה הראשונה בה השתתף גרוניך. גרוניך הוזמן ללוות את כספי בהופעה בתוכנית רדיו, והשניים עיבדו, כל אחד בנפרד, מספר שירים לאלבומו של הזמר ג'קי אלקיים, לאחר שגרוניך עיבד אלבום משיריו באנגלית מעט קודם לכן. ההפקה המוסיקלית והעיבודים החדשניים של גרוניך יצרו שילוב שטרם נשמע בישראל בין השפעות מזרחיות, בלחנים של אלקיים, לרוק ולגאז'. מעורבותו של גרוניך תרמה רבות להצלחתו המסחרית של האלבום. היכולת לשלב בכתיבתו סגנונות מוסיקליים מגוונים והרצון לשבור מוסכמות עתידים להפוך לסימן ההיכר של גרוניך כמוסיקאי.

בשנת 1971 החל גרוניך לכתוב למבצעים אחרים, במקביל, בעידודו של מתי כספי, אשר הציע לו להקליט אלבום סולו, גרוניך החל לכתוב לחנים במיוחד עבור קולו הגבוה דאז. אחד מאותם לחנים ראשונים היה השיר 'אל נא תלך', המבוסס על הפרלוד הראשון מתוך הפסנתר המשווה של באך. שיר זה הופיע בתחילה עבור אלבומו של פופיק ארנון 'כל אחד' לו תרם גרוניך מספר לחנים ועיבודים. ארנון היה הזמר הראשון שביקש מגרוניך שילחין עבורו. אלבומו הראשון, 'למה לא סיפרת לי'יצא בסוף שנת 1971. מפיק האלבום, צביקה כגן, אשר הכיר את גרוניך והעריך את כשרונו, הצליח לשכנע את חברת התקליטים להקליט מספר תקליטוני שדרים עבור גרוניך, אשר הפכו, לאור התעקשותו של גרוניך, לאלבום באורך מלא. האלבום, הקשה לשמיעה לפרקים אף כיום, לא זכה להצלחה מסחרית, וסווג כ'נסיוני' על-ידי המעטים שטרחו להאזין לו. למרות שהיו מי שידעו להעריך את התחכום והמקוריות, היה גם מבקר מוסיקה שקבע כי "התקליט נשמע כמו שביבי מעבדה"... כיום האלבום נחשב לאחד החשובים שהוקלטו בישראל באותה תקופה, בהיותו פורץ דרך במובנים רבים. אחיו של שלמה, אילן גרוניך, מוסיקאי מחונן בזכות עצמו, השתתף בהקלטות האלבום 'למה לא סיפרת לי' בנגינה בכינור.

בשנת 1971, עוד בטרם החלו הקלטות האלבום 'למה לא סיפרת לי' הוזמן גרוניך לקחת חלק בפרוייקט חדשני ומרתק – הלחנת אלבום שירי ילדים מלחניה של המשוררת נורית זרחי. האלבום, בביצועה של חוה אלברשטיין, שנקרא בתחילה 'לאט לאט לאט', יצא לאחר מכן במהדורה מחודשת בשם 'אשה באבטיח'. השיר 'ברחוב שלנו', המופיע באלבום הבכורה של גרוניך, אף הוא לחן למילותיה של זרחי, נכתב לאלבומה של אלברשטיין, אך נדחה על ידה. לחניו ועיבודיו של גרוניך בשלושת האלבומים שונים זה מזה ומגוונים, אך נושאים סימני היכר משותפים רבים, ובראש ובראשונה מאופיינים בנכונות לשבירת מוסכמות. המבנה, החלוקה ההרמונית, השימוש ברביעיית מיתרים 'קלאסית' אך בה בעת במוטיבים מיצירתו של מיילס דיוויס, מעידים על רצונו של גרוניך לבחון את גבולות השיר הפופולרי. הרצון לחדש, בבד בבד עם הכשרון והיכולת המוסיקלית המרשימה, תרמו להפיכתו של גרוניך לאחד הקולות המקוריים והחשובים במוסיקה הישראלית.

בשנת 1972 הציע בוגר להקת הנח"ל, דני סנדרסון, לגרוניך הצטרף לבוגרים נוספים של הלהקה להקמת ההרכב שעתיד להפוך ללהקת 'כוורת'. גרוניך, אשר לא רצה להתחייב לפעילות במסגרת הלהקה, סירב. באותה שנה פגש גרוניך את אבנר קנר, שביקש ממנו לעבד שני שירים שלו לפסטיבל שירי סטודנטים. גרוניך, שהתלהב מיכולתו של קנר, הזמין אותו לנגן בהצגה 'המלחמה האחרונה – שם זמני', שאת שיריה הלחין גרוניך. קנר אף הוזמן על-ידי גרוניך להצטרף לחבורה של מוסיקאים, שכללה בין היתר את יוסי פיאמנטה, שהאזינו יחדיו למוסיקת רוק 'מתקדמת', מבית היוצר של פינק פלויד, ג'נטל ג'יאנט ואחרים. סגנון הרוק המתקדם של להקות אלה ודומות להן, שהגיע בעיקר מאנגליה, השפיע על כתיבתם של גרוניך וקנר באותה תקופה, ואף שנים לאחר מכן, כפי שהעידו השניים בהזדמנויות שונות.

גרוניך וכספי, שחלקו באותה עת דירה בשדרות בן-גוריון בתל-אביב, החלו להופיע יחדיו בתחילת שנת 1972. בהופעות ספורות נטלו חלק גם צמד הזמרות סוזאן ופראן, אשר שרו מלחניהם. פראן אבני זוכרת כיום את גרוניך הצעיר כ"כשרון גדול, מלא אנרגיה, ומעט לא שגרתי – מקדים מאוד את זמנו". גרוניך השתתף גם בהקלטות אלבומם של סוזן ופראן 'אמש' בנגינה בפסנתר. סוזן כוגן זוכרת כי הביצוע לשיר 'סוסי פרשים' לא היה קל, ודרש הכנה רבה. הזמרת שלומית אהרון, שהתפרסמה לאחר מכן במסגרת ההרכב 'הכל עובר חביבי', השתתפה בהופעות הראשונות של 'מאחורי הצלילים' ושרה מלחניהם של גרוניך וכספי שנכתבו במיוחד עבורה. באותה שנה הוקלטו השירים 'בן גוריון' ו'ציור' שבוצעו בהופעות והופיעו בתקליטי שדרים. כספי שר את השיר 'אחרי שנסעת' ('ואותך'), למילותיו של גרוניך, במסגרת הופעתו בפסטיבל הזמר.

הקשר הפורה בין גרוניך לכספי הגיע לשיאו בסיבוב הופעות משותף שכל כולו כספי וגרוניך - 'מאחורי הצלילים'. חשוב לציין כי שיתוף הפעולה, שנחשב כיום לקלאסיקה ישראלית, לא זכה לפופולריות רבה כאשר הועלה לראשונה. רק לאחר שגרוניך וכספי זכו איש איש להצלחה מסחרית החל מאמצע שנות השבעים (כספי) ותחילת השמונים (גרוניך), הם בחרו לחזור ולהעלות את סיבוב ההופעות – שזכה הפעם לקבלת פנים אוהדת בהרבה.

למרות ההשפעה הברורה של הקשר בין פול מקרתני לג'ון לנון, שאכן הלחינו ביחד שירים רבים בשנים הראשונות לפעילות ה'ביטלס', הרי ששיתוף הפעולה בין גרוניך וכספי לא היווה את תחילת הקריירה המוסיקלית של איש מהם. שניהם היו פעילים מאוד עוד קודם לכן כיוצרים עצמאיים. יכולתם להלחין יחדיו היא מאורע יוצא דופן, במיוחד לאור העובדה ששניהם היו מלחינים פוריים מאוד בזכות עצמם באותה תקופה. כספי דייק כאשר הגדיר קשר זה כ"חד-פעמי". אכן, כספי וגרוניך לא הלחינו עד כה בשיתוף עם מלחינים אחרים.

עופר שנער, כל הזכויות שמורות (c)